U Kući hrvatskih obrtnika održan je 1. Forum prijevoznika RH u organizaciji Udruženja prijevoznika Zagreb, Hrvatske obrtničke komore i Obrtničke komore Zagreb, a s fokusom na problematiku cestovnog prijevoza tereta. Forum, organiziran na inicijativu Udruženja prijevoznika Zagreb, okupio je brojne predstavnike institucija važnih za djelatnost i neometano poslovanje hrvatskih prijevoznika. Tim povodom Ceh prijevoznika HOK-a formulirao je zahtjeve za unapređenje struke koji će biti poslani nadležnim tijelima na postupanje, a tiču se problema infrastrukture, radne snage i zbrinjavanja građevinskog otpada odnosno viška zemlje.
„Puno je problema koji opterećuju hrvatske prijevoznike i ovaj Forum je potreban kao ključna platforma za razgovor o njima i zajedničko pronalaženje rješenja. Naši prijevoznici u ovom trenutku ne znaju u kojem smjeru krenuti kako bi se izborili s izazovima današnjice. Među njima smo odabrali tri o kojima ćemo pričati danas – problem infrastrukture i zelena tranzicija, problem radne snage i procesa zapošljavanja te problem zbrinjavanja građevinskog otpada odnosno viška zemlje iz iskopa. Puno toga ne bi trebala biti naša briga, ali je teret na našim leđima, a ovo je mjesto na kojem je cilj rasteretiti struku“, zaključuje predsjednik Udruženja prijevoznika Zagreb i potpredsjednik Ceha prijevoznika HOK-a Zdravko Bubnić.
Nekoliko puta je istaknuto kako Republika Hrvatska ima jedan od najstarijih voznih parkova u Europi te u nedostatku kvalitetnih prijevoznih sredstava zaostajemo za zemljama Europske unije jer hrvatski prijevoznici u prometu sudjeluju s ekološki neprihvatljivim vozilima. Trenutno ne postoji operativan mehanizam bespovratnog sufinanciranja za zelenu tranziciju u teretnom cestovnom prijevozu kod malih poduzetnika i obrtnika u Hrvatskoj, a što ozbiljno usporava dekarbonizaciju prijevozničkog sektora, posebno kod malih prijevoznika i obrtnika koji nemaju financijsku sposobnost za samostalna ulaganja u električna ili druga vozila s alternativnim pogonom.
Sudionici su se složili kako je neophodno pronaći modalitet sufinanciranja teretnog prijevozničkog sektora, naročito za modernizaciju i digitalizaciju voznog parka, a kao dobar primjer istaknut je natječaj Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije „Ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova“, koji će se financirati sredstvima Modernizacijskog fonda, a u kojem su kao ciljni korisnici predviđeni i taksi prijevoznici. Naime, na inicijativu HOK-a, Ministarstvo je službeno izvijestilo da će obrti – uključujući i paušalne obrtnike – biti prihvatljivi prijavitelji u sklopu najavljenog poziva, a potvrđeno je da će Hrvatska obrtnička komora sudjelovati u procesu izrade poziva.
EU zastupnica Nikolina Brnjac naglasila je u svojoj videoporuci da je cestovni prijevoz kralježnica hrvatskog gospodarstva jer čine 70 % ukupnog prometa robe i usluga u RH te da je sekor ključan za ostvarenja ciljeva iz Europskog zelenog plana odnosno smanjenje emisija iz prometa za 90 % do 2050., istaknuvši modernizaciju flote kao potrebu i ključ, ali i izazov za domaće prijevoznike. „Potrebni su financijski instrumenti koji će omogućiti ulaganja na državnoj i EU razini ciljeve dekarbonizacije je potrebno ostvariti, ali u realnim rokovima te ne na nauštrb poduzetnika i njihovog poslovanja te radnih mjesta“, poručila je Brnjac okupljenima iznijevši i podatke kako je prosječna starost teretnog vozila u Hrvatskoj veća od 14 godina i time veća od EU prosjeka te da stari kamioni troše 20 % više goriva i ispuštaju dvostruko više štetnih čestica, pa ulaganja u vozni park nije samo ekološko pitanje već i poslovno, tako se povećava konkurentnost domaćih prijevoznika.
Informirala je skup i o natječaju Fonda za zaštitu okoliša u četvrtom kvartalu koji će biti vrijedan 45 milijuna eura i namijenjen sufinanciranju nabave vozila s nultom emisijom ispušnih plinova za kategorije vozila M1, 2 i 3 te N1, 2 i 3.
Na Forumu je iznesen i gorući problem zbrinjavanja građevinskog otpada odnosno viška zemlje iz iskopa. „Bitno je spomenuti i problem prijevoznika koji se bave prijevozom rasutog tereta. Naime, materijal iz iskopa koji se ne ugrađuje u građevinu i ne predstavlja mineralnu sirovinu smatra se otpadom. Takva zakonska definicija u praksi uzrokuje brojne probleme pri legalnom zbrinjavanju viška zemlje, iako se najčešće radi o neonečišćenoj zemlji pogodnoj za ponovnu uporabu. Trenutačno je to gorući problem u Gradu Zagrebu koji je u intenzivnoj fazi gradnje i infrastrukturnih zahvata, što dodatno pogoršava situaciju, jer na području grada više ne postoje dostupne depresije ni lokacije na koje bi se višak zemlje mogao legalno i ekološki prihvatljivo zbrinuti. Zbog toga, održani su razgovori s Gradom Zagrebom te će putem HOK-a, Udruženja prijevoznika Zagreb i Grada Zagreba biti pokrenuta inicijativa izmjene zakonske regulative vezane uz zbrinjavanje viška zemlje iz iskopa, točnije Zakona o gospodarenju otpadom u ingerenciji Ministarstva gospodarstva te posljedično Pravilnika o građevnom otpadu i otpadu koji sadrži azbest koji je u nadležnosti Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije, s obzirom da isti problem postoji u brojnim jedinicama lokalne samouprave“, najavio je potpredsjednik HOK-a i predsjednik Obrtničke komore Zagreb Antun Trojnar.
Ceh prijevoznika RH definirao je zaključke koje će uputiti nadležnim tijelima, čijom bi realizacijom došlo do unapređenja uvjeta poslovanja za hrvatske prijevoznike, a predstavio ih je predsjednik Ceha HOK-a Ivan Miličić :
- S obzirom da Republika Hrvatska ima jedan od najstarijih voznih parkova u Europi, potrebno je osigurati ciljano sufinanciranje obnove teretnog voznog parka za licencirane prijevoznike vozilima EURO 6 norme kao privremenu, ali nužnu tranzicijsku mjeru;
- Tražimo ubrzavanje administrativne procedure za dobivanje radnih dozvola za strane radnike;
- Zbog visokih troškova zapošljavanja stranih radnika, traži se poticanje poslodavaca da prioritetno zapošljavaju domaću radnu snagu kroz ciljane porezne olakšice ili subvencije;
- Hrvatska obrtnička komora će inicirati izmjene zakonske regulative vezane uz zbrinjavanje viška zemlje iz iskopa, točnije Zakona o gospodarenju otpadom u ingerenciji Ministarstva gospodarstva, ali i Pravilnika o građevnom otpadu i otpadu koji sadrži azbest koji je u nadležnosti Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije. U realnom roku potrebno je razviti dugoročno rješenje koje će uključivati sve jedinice lokalne samouprave, a takav sustav mora biti zakonski utemeljen, operativno održiv i okolišno prihvatljiv, s jasno definiranim mehanizmima kontrole i ponovne uporabe materijala;
- Na području Republike Hrvatske hitno je potrebno uspostaviti privremenu lokaciju za prihvat čiste zemlje, a kako bi se odmah zaustavilo nelegalno odlaganje.